Prawo autorskie w modzie ? Amerykańscy twórcy eksluzywnych ciuchów mają dość podrabiania ich produktów, domagają sie zatem objęcia ich dzieł ochroną prawno-autorską. Wszystko zaczęło się od kolumny w amerykańskim wydaniu pisma Marie Clair , w której obok produktów markowych w cenach od 1000 dolarów prezentowane są "zamienniki" po canach oczwiście dużo niższych. Szersze objaśnienie sprawy znajdziecie Państwo w NY Times, (darmowy, ale wymagana rejestracja). Sprawę dobrze opisuje również IPKat.
W Europie, w tym i Polsce chroni się oryginalne wzory, zarówno zarejestrowane jak
i niezarejestrowane. W drugim przypadku producent jakiejkolwiek rzeczy może wnieść pozew do sądu na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a konkretnie art. 13 , któy stanowi , że zabronione jest kopiowanie zewnętrznej formy produktu. Przesłanki jakie muszą zostac spełnione to :
- naśladowanie gotowego produktu,
- kopiowanie zewnętrznej postaci produktu za pomoca technicznych środków reprodukcji
- możliwość wprowadenia klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu.
Przepis przewiduje też pewne wyjątki, aby nie doszło do monopolizacji wyglądu produktów:
- Nie jest naruszeniem prawa kopiowanie funkcjonalnych cech produktów takich jak budowa, konstrukcja i forma zapewniająca o jego użyteczności .
- Jeżeli naśladowanie cech funkcjonalnych gotowego produktu wymaga uwzględnienia jego charakterystycznej formy, co może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, naśladowca jest zobowiązany odpowiednio oznaczyć produkt.
Tyle przepisy. W praktyce producenci róznego rodzaju dóbr nie dochodzą swoich praw uważając, że jest to mechanizm zbyt długi i kosztowny. O ile można zgodzić się z takim stanowiskiem co do produktów nie stanowiących o dużym przychodzie ze sprzedaży, o tyle "flagowe" produkty powinny być przedmiotem szczególnej atencji uprawnionego.
Nie zawsze też konieczne jest wytoczenie pozwu, aby zwalczać tego rodzaju naruszenia - pomocne często sa "miękkie" metody perswazji w postaci listy ostrzegawczego prawnika z wyliczeniem potencjalnych konsekwencji grożących w przypadku kontynuowania naruszeń.
Drugim sposobem zabezpieczenia prawa do oryginalej postaci produktu jest zastrzeżenie wzoru przemysłowego - procedura trwa kilka miesięcy, dokonuje się jej przez Urzędem Patentowym i nie jest zbyt droga. Otrzymujemy certyfikat, który stanowi , że produkt jest naprawdę oryginalny, stanowiąc cenne ułatwienie dowodowe. Tak jak wspomniano powyżej - najważniejsze, najcenniejsze produkty powinny być zastrzegane, o ile w ogóle mają funkcjonować na rynku dłużej niż jeden sezon. W przeciwnym razie procedura ta nie jest opłacalna.
0 komentarze:
Prześlij komentarz