środa, kwietnia 05, 2006

prawo autorskie i moda

Prawo autorskie w modzie ? Amerykańscy twórcy eksluzywnych ciuchów mają dość podrabiania ich produktów, domagają sie zatem objęcia ich dzieł ochroną prawno-autorską. Wszystko zaczęło się od kolumny w amerykańskim wydaniu pisma Marie Clair , w której obok produktów markowych w cenach od 1000 dolarów prezentowane są "zamienniki" po canach oczwiście dużo niższych. Szersze objaśnienie sprawy znajdziecie Państwo w NY Times, (darmowy, ale wymagana rejestracja). Sprawę dobrze opisuje również IPKat.

W Europie, w tym i Polsce chroni się oryginalne wzory, zarówno zarejestrowane jak
i niezarejestrowane. W drugim przypadku producent jakiejkolwiek rzeczy może wnieść pozew do sądu na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a konkretnie art. 13 , któy stanowi , że zabronione jest kopiowanie zewnętrznej formy produktu. Przesłanki jakie muszą zostac spełnione to :

  • naśladowanie gotowego produktu,
  • kopiowanie zewnętrznej postaci produktu za pomoca technicznych środków reprodukcji
  • możliwość wprowadenia klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu.

Przepis przewiduje też pewne wyjątki, aby nie doszło do monopolizacji wyglądu produktów:

  • Nie jest naruszeniem prawa kopiowanie funkcjonalnych cech produktów takich jak budowa, konstrukcja i forma zapewniająca o jego użyteczności .
  • Jeżeli naśladowanie cech funkcjonalnych gotowego produktu wymaga uwzględnienia jego charakterystycznej formy, co może wprowadzić klientów w błąd co do tożsamości producenta lub produktu, naśladowca jest zobowiązany odpowiednio oznaczyć produkt.

Tyle przepisy. W praktyce producenci róznego rodzaju dóbr nie dochodzą swoich praw uważając, że jest to mechanizm zbyt długi i kosztowny. O ile można zgodzić się z takim stanowiskiem co do produktów nie stanowiących o dużym przychodzie ze sprzedaży, o tyle "flagowe" produkty powinny być przedmiotem szczególnej atencji uprawnionego.

Nie zawsze też konieczne jest wytoczenie pozwu, aby zwalczać tego rodzaju naruszenia - pomocne często sa "miękkie" metody perswazji w postaci listy ostrzegawczego prawnika z wyliczeniem potencjalnych konsekwencji grożących w przypadku kontynuowania naruszeń.

Drugim sposobem zabezpieczenia prawa do oryginalej postaci produktu jest zastrzeżenie wzoru przemysłowego - procedura trwa kilka miesięcy, dokonuje się jej przez Urzędem Patentowym i nie jest zbyt droga. Otrzymujemy certyfikat, który stanowi , że produkt jest naprawdę oryginalny, stanowiąc cenne ułatwienie dowodowe. Tak jak wspomniano powyżej - najważniejsze, najcenniejsze produkty powinny być zastrzegane, o ile w ogóle mają funkcjonować na rynku dłużej niż jeden sezon. W przeciwnym razie procedura ta nie jest opłacalna.

0 komentarze:

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska.